Start

 

brochure 2018

JUBILEUM

De Schakel bestaat dit jaar 30 jaar.  Een jubileumeditie dus. 

De hoogste tijd voor een vraaggesprek met de voorzitter: Fons Van Tilburg.

 

Hoe is de Schakel ontstaan ? 

In 1989 werd De Schakel voor de eerste keer georganiseerd rond de stad Geel. Later werd dit "De Schakel Zuid". Het concept was gebaseerd op dat van "De Gordel". De inspirator en kartrekker was Frans Vanlommel. Meer dan 20 jaar is Frans actief gebleven in "zijn" Schakel.

In 1999 werd daarna voor de eerste keer De Schakel georganiseerd rond Turnhout. Dit werd "De Schakel Noord". De kartrekker was Karel Vanhoof. Het concept van De Schakel Noord was gebaseerd op dat van "De Bokkerieje" het fietsevenement in het oosten van Limburg met als hoofdplaats Maaseik.
Later is er ook nog enkele jaren "De Schakel West" geweest in de Noordertuin van Antwerpen. En vanuit Postel is 1 jaar "De Schakel Oost" georganiseerd. Die vond plaats vooral in het Nederlandse deel van de Kempen.

Voorheen werd gesproken over Schakel Zuid en Schakel Noord.  Nu wordt het Schakel genoemd.  Waarom die naamswisseling ?

5 jaar geleden vierde Schakel Zuid hun 25e verjaardag en Schakel Noord hun 15e verjaardag.  Schakel Zuid vond dit wel een mooie leeftijd om te stoppen omdat men meestal op dezelfde mensen moest terugvallen.  Het bestuur van Noord vond het evenement te plezant om te stoppen. We hebben toen besloten om de gemeenten van Zuid die nog geïnteresseerd waren als het ware te “adopteren” en vanaf dat jaar spraken we over De Schakel. Vanaf 2018 zijn we weer terug in alle gemeenten van de vroegere Schakel Zuid.

De start- en controleposten noemen jullie hutten. Waarom ?

Het concept van De Schakel komt van de Bokkerieje in Limburg. Daar noemt men de start-en controleposten "Bokkenstallen". Dat past niet in  de Kempen. Maar Kempenhutten wel en intussen is dat verkort tot hutten.

Toen deden er 14 hutten mee in Zuid en 25 hutten in Noord.  Nu is het aantal opgelopen tot 47 hutten.  Van waar die uitbreiding ?

We streven ernaar om de afstand tussen de hutten niet te groot te maken.  De hutten liggen meestal op een afstand rond 10 km uit elkaar.  Soms is er wel een uitschieter tot ongeveer 15 km maar dat kan daar niet anders omdat we vooral verkeersluwe wegen opzoeken want langs een grote baan moeten fietsen is niet zo aangenaam.  Daarom hebben we een aantal hutten en gemeenten bijgevoegd zodat we een mooi spinnenweb van routes in het grootste gedeelte van de  Antwerpse Kempen kunnen maken.

Waarom wordt de Schakel georganiseerd ?

Fietsen zit in de lift.  Het is een aangenaam en ontspannend tijdverdrijf.  De deelnemers leren nieuwe streken kennen in de provincie Antwerpen.  We zetten ons ook vooral in voor jonge gezinnen met kinderen zodat zij ook kunnen ervaren dat fietsen tof is.  Daarvoor zijn er heel wat hutten die een extra inspanning doen om het voor kinderen aangenaam te maken.  In de animatiekolom vindt u hierover meer.

Voor de kinderen hebben we een speciale prijzenpot voorzien en kunnen ze nog een extra prijs winnen door deel te nemen aan de kleurwedstrijd. Zie hiervoor de website.

Wat komt er allemaal kijken bij de organisatie ?

Eerst en vooral moet je kunnen rekenen op een hardwerkend bestuur want er moeten heel wat zaken gebeuren.  Behoorlijk wat tijd wordt gestoken in de contacten met verenigingen in de nieuwe hutten.  Die hutten moeten aan een aantal criteria voldoen zoals: de parkeergelegenheid, het sanitair, vlot bereikbaar en een goed draaiende vereniging.  Dit wordt ter plaatse bekeken en besproken.  Verder moeten er contacten gelegd worden met de sponsors, de gemeentebesturen, de hutten….

We hebben een aantal mensen die de brochure en de website in orde maken

We hebben een materiaalmeester die er voor zorgt dat enorm veel materiaal keurig verdeeld wordt. Een zeer belangrijke taak.  De penningmeester zorgt ervoor dat alle financiën netjes geregeld worden.  We hebben een aantal mensen die de routes uitwerken en controleren… Eigenlijk te veel om op te noemen.

Hoe komt het dat jullie zoveel verenigingen bereid vinden om mee te doen?

Van het inschrijvingsgeld gaat er een deel naar de verenigingen.  Ze krijgen ook nog heel wat geld in het bakske van het eten en drinken dat ze serveren.  Voor heel wat verenigingen is de Schakel een belangrijke bron van inkomsten zodat ze een vlotte werking kunnen garanderen.

Er worden honderden pijlen gehangen.  Hoe gaat dit in zijn werk ?

Op de dag van de Schakel hangen er meer dan 6 000 pijlen over een totale afstand van meer dan 1 000 km.  Elke hut hangt pijlen op hun grondgebied van de gemeente.  De volgende hut pijlt dan af naar hun hut en zo gaat dit verder.  Belangrijk hierbij is dat elke hut dit op dezelfde wijze doet.  Maar dat lukt aardig.

Hoe komen jullie aan die prijzenpot van meer dan 17 000 euro ?

Eerst en vooral is dit te danken aan de gulle schenkingen van onze sponsors.  Verder hoeven we als organisatie geen winst te maken.  Een deel van de inkomsten gebruiken we voor drukwerk, aankoop van materiaal, aankoop van de wafels en de appels….

Het geld dat we dan overhebben wordt geïnvesteerd voor de aankoop van extra prijzen.  Zo geraken we dan uiteindelijk aan die geweldige prijzen.

Vorig jaar waren er meer dan 11 000 deelnemers.  Is dat niet wat druk ?

Helemaal niet.  We kunnen wel spreken van een gezellige drukte maar nergens is het overdruk.  De Schakel is verspreid over een groot deel van de Antwerpse Kempen en daardoor krijg je een vlot verloop.

Hoe ziet de toekomst eruit ?

Ik ben nu 10 jaar voorzitter en vind dat de fakkel aan een nieuwe voorzitter doorgegeven moet worden.  Ik blijf nog wel werkend lid van het bestuur voor het uitwerken van de routes, de boekhouding, ….

Noot van het bestuur :  Wij danken Fons voor de jarenlange inzet voor de Schakel.  Het was telkens zeer fijn en correct samenwerken.  Gelukkig kunnen we nog rekenen op zijn parcourskennis want die is fenomenaal.

 

 

 

 

(c) 2018 - Dani Bellemans laatste wijziging op 18/09/2018